Δευτέρα 8 Ιουνίου 2009

Απάντηση τον Φ. Μακρίδη


Κριτική σκέψη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αξιολογεί κάθε πληροφορία που του προσφέρεται ως προς την αλήθεια, την γνησιότητα, την ορθότητα ή και το αντίθετο.

«Η κριτική σκέψη, αντίθετα με την απλή σκέψη, συνεπάγεται ότι το
άτομο έχει την ικανότητα και την βούληση να αποστασιοποιηθεί προς
στιγμήν από τις προσωπικές του πεποιθήσεις, τις κοινωνιογνωστικές του
προκαταλήψεις και τα συμφέροντά του και να εξετάσει τα πραγματικά και
λογικά στοιχεία, τα οποία στηρίζουν και ερμηνεύουν έννοιες, πληροφορίες,
σχέσεις, κρίσεις, συλλογισμούς, φαινόμενα, στάσεις και σκόπιμες πράξεις,
καθώς επίσης να αναζητήσει τις παραδοχές και τις συνεπαγωγές κάθε
άποψης και τους δυνατούς τρόπους θεώρησης των πραγμάτων από
διαφορετική σκοπιά»1.

Γράφει λοιπόν ο Φ. Μακρίδης, ότι η μικρή ποινή, κατά την άποψη του, που επιβλήθηκε στην ΑΕΛ για τα επεισόδια στον τελικό κυπέλλου, είχε σαν αποτέλεσμα η διοίκηση της ΑΕΛ να πάρει θάρρος και να ανοίξει πόλεμο με την Ε.Ε. της ΚΟΠ. Στο τέλος του κειμένου, έτσι απλά για να πείσει για την σοβαρότητα και την αντικειμενικότητα του, κάνει και μια αναφορά στα δυο αθλιότερα των αθλίων "σωματεία", τα αιώνια κομματικά καφενεία, λες και οι δυο περιπτώσεις έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους.

Ένας άνθρωπος που διαθέτει κριτική σκέψη , θα θεωρούσε όχι μόνο αυτονόητο το δικαίωμα του οποιουδήποτε να αντιδρά όταν τον αδικούν, αλλά και επιβεβλημένο καθήκον. Άρα, ανεξάρτητα της μικρής ή της μεγάλης ποινής που επιβλήθηκε στην ΑΕΛ, η διοίκηση της ΑΕΛ είχε κάθε δικαίωμα, αλλά και υποχρέωση, να αντισταθεί στην αδικία. Το ίδιο θα έπρεπε να είχαν πράξει και στο σύνολο τους τα ΜΜΕ, τουλάχιστον αυτά που δεν παρουσιάζονται ως μη κατευθυνόμενα.

Για την ιστορία όμως, η ποινή που επιβλήθηκε στην ΑΕΛ για τα επεισόδια του τελικού, ήταν αυτή που ήταν, όχι γιατί ήθελαν να ευνοήσουν την ΑΕΛ, αλλά γιατί μια βδομάδα πριν, όταν τιμωρούσαν τα δυο αιώνια κομματικά καφενεία, προνόησαν έτσι ώστε η τιμωρία τους να μην προκαλέσει οποιαδήποτε ανωμαλία στην νέα ποδοσφαιρική περίοδο. Έτσι, από την στιγμή που υπήρχε προηγούμενη απόφαση της δικαστικής, δεν θα μπορούσαν να τιμωρήσουν την ΑΕΛ με τιμωρία έδρας για την νέα ποδοσφαιρική περίοδο, όσο και αν αυτό θα ήθελε ο κάθε πιονίσκος.

Όσο αφορά τα επεισόδια, μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να πιστέψουμε ότι ένας άνθρωπος κάποιας ηλικίας και κάποιων εμπειριών, βάζει στο ίδιο καλάθι τα επεισόδια των δυο παιχνιδιών.

Γιατί ναι μεν έγιναν επεισόδια στο τέλος του τελικού, είχαν όμως σοβαρή αιτία. Και δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι μπροστά σε μια αδικία, ανάμεσα σε 15 χιλιάδες κόσμο, θα έχουν όλη την ίδια κράση έτσι ώστε να καταπιούν την αδικία και να φύγουν όλοι κύριοι όπως κύριοι ήρθαν. Ανάμεσα σε 15 χιλιάδες κόσμο, θα βρεθούν και 15-20 άτομα που θα αντιδράσουν με τον τρόπο που αντέδρασαν, γιατί έτσι είναι η ανθρώπινη φύση. Όταν υπάρχει αδικία, δεν την δέχονται όλοι αδιαμαρτύρητα.

Σε αντίθεση με τα επεισόδια του τελικού, τα επεισόδια στο παιχνίδι των αιωνίων κομματικών καφενείων, έγιναν σε ένα παιχνίδι άνευ βαθμολογικής σημασίας, ένα παιχνίδι που ήταν κάτι σαν φιλικό. Δεν υπήρξε ούτε αδικία ούτε και καμιά πρόκληση από μέρους διαιτητών ή παικτών. Τα επεισόδια έγιναν απλά και μόνο γιατί ο χωριάτης πήρε πολύ θάρρος τα τελευταία χρόνια, μα πάρα πολύ θάρρος. Τα επεισόδια έγιναν στο όνομα των σφυροδρέπανων και των χιτλερικών σταυρών! Αληθινό το σενάριο, όσο τριτοκοσμικό και αν ακούγεται.

Αυτά που βγάζεις προς τα έξω μπορεί να είναι εμπάθεια, μπορεί να είναι μίσος, μπορεί να είναι χαμηλό επίπεδο και μιζέρια. Κριτική σκέψη πάντως δεν είναι.

Ανεξάρτητα με τα κείμενα του κάθε πιονίσκου, εμείς συνεχίσουμε τον δρόμο που εμείς διαλέξαμε. Στηρίζουμε την διοίκηση μας σε αυτόν τον πόλεμο κατά την αθλιότητας.

Keyser Soze

1. Ματσαγγούρας, Ηλίας: Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας,
Στρατηγικές διδασκαλίας: Από την πληροφόρηση στην κριτική
σκέψη, Τόμ. Β΄ Αθήνα 1994,σελ. 27.

Δεν υπάρχουν σχόλια: